torstai 22. marraskuuta 2012

Linux -kokemuksia

Olen kirjoittanut joitakin blogiartikkeleita kokemuksistani Linux-maailmassa ja sen Ubuntu -käyttöjärjestelmäversiossa sitten viime kevään. Olen pyrkinyt puolueettomuuteen, mikä on käytännössä tarkoittanut sitä, että olen varonut tekemästä lopullisia johtopäätöksiä. Mutta koska vastoinkäymisiä on riittänyt vaikka muille jakaa, en pysty parhaalla tahdollanikaan kehumaan Ubuntua. Epäonnistumiset eivät yksinkertaisesti kannusta minua eteenpäin Linux -puolella.

Jo pitemmän aikaa Ubuntuni on kieltäytynyt päivittymästä automaattisesti ja/tai manuaalisesti ohjattuna. Tänä iltana se sitten sanoi lopullisesti työsuhteemme päättyneeksi kirjoittamalla kehotteen täyteen käsittämättömiä lauseita, joissa yhteisenä nimittäjänä oli Error siellä sun täällä. Käyttöjärjestelmä on niin sekaisin, että se on asennettava uudelleen. Toisaalta olisi ehkä viisainta ottaa Linuxille varattu kovalevyn lohko Windowsille. Periaatteessa en tarvitse Ubuntua, koska olen hankkinut rahalla vuosien varrella tarvitsemani ohjelmat Windows -puolelle.

Ryhdyin viime keväänä kokeilemaan Ubuntua, koska Vistaani tuli virus maksullisesta virustorjuntaohjelmasta huolimatta, ja olin lukenut, ettei Linus -puolella ole niin paljon viruksia. Silti, jos tämä on ainoa vaikutin, se ei todellakaan riitä vaivannäköön. Linus ei ole helppokäyttöinen ja vaatii erityisosaamista, mikä ei ole tuttua Windows -puolelta. Näyttääkin siltä, että Linus -kokeiluni päättyvät tältä haavaa. Saatan kokeilla sitä ehkä tulevaisuudessa, jos se olisi toiminnallisesti parantunut, helppokäyttöisempi ja sille tehdään yhtä laadukkaita ohjelmia kuin Windowsille tai Macintoshille. Nyt se ei sovi minulle. Ehkä jonkun toisen kohdalla on toisin. Kantapään kauttahan nämä tietokonejutut menevät enemmän tai vähemmän olemme sitten tekemisissä minkä tahansa käyttöjärjestelmän kanssa.

Käsittelen Ubuntua seuraavissa artikkeleissani:

http://yellingrosa.blogspot.fi/2012/03/liian-paljon-teknisia-kysymyksia.html
http://yellingrosa.blogspot.fi/2012/03/haittaohjelma-tuli-ja-sotki-rutiinit.html
http://yellingrosa.blogspot.fi/2012/04/drivel-paivakirjamuokkain.html
http://yellingrosa.wordpress.com/2012/04/10/testing-blogilo-offline-blogeditor/

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti